Samarbejde med de studerende

Som virksomhed og organisation kan du have stor gevinst i at indgå samarbejde med studerende. Samarbejdet kan foregå på mange forskellige måder. Ønsker I fx at få nye input til opgaveløsninger og indgå i et dagligt samarbejde med en studerende, kan praktik være en god mulighed for jer. Er I mere interesseret i at øge opmærksomheden omkring netop jeres virksomhed over for en stor gruppe studerende, da kan et fagligt oplæg i forbindelse med et karrierearrangement være en god idé. Med andre ord er mulighederne mange, og vi har listet en masse nedenfor.   

HVEM ER DE STUDERENDE PÅ ARTS?

De studerende på Arts var i 2015 fordelt på 86 uddannelser med hhv. 5.073 bachelorstuderende og 6.322 kandidatstuderende. Uddannelserne fordeler sig på fakultetets tre institutter: Institut for Kommunikation og Kultur, Institut for Kultur og Samfund og Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse

Faglighederne på Arts spænder bredt. Nedenfor har vi grupperet uddannelserne og beskrevet både de generelle og de specialiserede kompetencer i punktform.

Har du uddybende spørgsmål omkring de specifikke uddannelser eller de studerendes kompetencer, er du meget velkommen til at kontakte Arts Karriere

 

  • Generelle humanistiske kompetencer: fælles for alle de studerende på Arts er, at de er kompetente indenfor: undervisning, formidling, kommunikation, analyse, projektledelse, kultur- og målgruppeforståelse.
  • Kunst, musik og design: Disse kandidater er særligt dygtige til at udvikle koncepter, forskellige former for formidling, samt løse problemstillinger indenfor det kulturelle, musiske, æstetiske og kunstneriske felt. De er kompetente i forståelse af forskellige målgrupper og til at tilpasse formidlingen til disse. I 2015 var der 402 kandidatstuderende.
  • Medier, kommunikation og IT: Disse kandidater er særligt dygtige til at forstå, arbejde med og udvikle samspillet mellem medier, IT, mennesker og organisationer. De kan bringe deres kompetencer spil i en bred vifte af strategiske og indholdsproducerende kommunikationsopgaver som fx medie- og kampagneplanlægning, konceptudvikling, usability, interaktionsdesign og udvikling af digitale designløsninger. I 2015 var der 988 kandidatstuderende.
  • Sprog, kultur og historie: Disse kandidater er særligt kompetente i forståelsen og analysen af kulturer, samfund og sprog. De er specialister i deres valgte sprogområde og kan begå sig fejlfrit i dette. De kan bl.a. bruge disse kompetencer indenfor interkulturel kommunikation, marketing, salg, tolkearbejde og eksport samt internationalt arbejde. I 2015 var der 818 kandidatstuderende.
  • Pædagogiske uddannelser: Disse kandidater er særligt specialiserede indenfor uddannelses- og læringsområdet. Med disse kompetencer kan de bl.a. arbejde inden for planlægnings-, udviklings-, og evalueringsaktiviteter inden for det pædagogiske felt og uddannelse bredt set, HR og kompetenceudvikling, integration og konsulentvirksomhed. I 2015 var der 2.877 kandidatstuderende.
  • Områdestudier: Disse kandidater har en omfattende viden om, samt evne til at analysere forskellige kulturelle og samfundsmæssige forhold. De kan navigere naturligt indenfor deres valgte område, både sprogligt og kulturelt, i forhold til opgaver bl.a. inden for sprog, tværkulturelt samarbejde og forretning samt kulturforståelse. I 2015 var der 263 kandidatstuderende.
  • Kultur og samfund: Denne gruppe favner en bred vifte af studieretninger, som har særligt specialiserede kompetencer inden for det teologiske, filosofiske, historiske, antropologiske og arkæologiske område. Disse kandidater har en omfattende viden om, samt evne til at analysere og udvikle projekter inden for deres fagfelt. I 2015 var der 974 kandidatstuderende.

 

PRAKTIK

Styrk relationen til fremtidens talenter – allerede inden de er færdige med studiet. Et praktikforløb er en oplagt mulighed for jer, hvis I ønsker at opbygge stærke relationer til de studerende på Arts. I giver jeres virksomhed en plads i de studerendes bevidsthed og får samtidig friske øjne på jeres udfordringer.

Værd at vide

  • Praktik på Arts ligger som udgangspunkt i efteråret
  • Omfang: 3-5 dage om ugen, I aftaler det præcise omfang individuelt.
  • Periode: 2-6 måneder, primært i efterårssemestret. I aftaler den specifikke periode individuelt.
  • Praktikforløb er en del af uddannelsen og er ulønnet.
  • Den studerende skal have praktikforløbet godkendt af en faglig vejleder fra Arts, og der skal udarbejdes en praktikkontrakt.
  • Der kan være uddannelsesspecifikke krav til den enkelte studerendes praktikophold – spørg evt. ind til det ved ansættelsessamtalen med den studerende.
  • Praktik er ofte en god vej til at rekruttere studerende til specialesamarbejde, studiejob eller et eventuelt fast job hos jer efter endt uddannelse. Der er dog rent kontraktmæssigt ikke noget forhold mellem den studerende og jer efter endt praktik. Det er op til jer, om samarbejdet skal fortsætte.

Hvad skal I gøre?

  • Den studerende involveres i studierelevante opgaver/projekter – dvs. de studerende forventer, at I tilbyder opgaver svarende til et højt fagligt niveau, som svarer til, hvad man kan forvente af en endnu ikke fuldt færdiguddannet kandidat.
  • I stiller en kontaktperson til rådighed, som den studerende sparrer med gennem forløbet.
  • I udarbejder sammen med den studerende en praktikkontrakt, som godkendes af en faglig vejleder på Aarhus Universitet. Dette sikrer, at praktikforløbet er uddannelsesmæssigt relevant og foregår på baggrund af en klar forventningsafstemning imellem jer.
  • I involverer den studerende, ved for eksempel deltagelse i møder/arrangementer, der ikke nødvendigvis har forbindelse til den studerendes arbejde. Det giver den studerende et indblik i dagligdagen på arbejdspladsen og et overblik over, hvad der arbejdes med i virksomheden.
  • I løbet af eller efter endt praktikperiode skal den studerende udarbejde en praktikopgave, som skal knyttes til praktikvirksomheden. I kan byde ind med idéer/ forslag til denne opgave.

Få fuldt udbytte af en praktikant

  • Et praktiksamarbejde er et gensidigt udbytterigt forhold, hvor I får en engageret, ulønnet medarbejder, som kan bidrage til jeres virksomhed på flere måder
  • Praktikanten vil arbejde på forskellige projekter eller arbejdsopgaver, som jeres virksomhed ellers ikke vil have ressourcer til at få løst.
  • Praktikanten vil give jer indsigt i den nyeste viden inden for et fagområde.
  • Praktikanten vil indgå i jeres virksomheds dagligdag og give input til jeres arbejdsprocesser og -opgaver.
  • I får mulighed for at vise jer frem som en attraktiv arbejdsplads.
  • Praktikforløbet kan evt. danne rammen for et videre samarbejde. Praktikken bliver ofte inspirationskilde for den studerendes specialeemne, eller praktikken ender med en ansættelse som studentermedhjælper eller fuldtidsjob efter afsluttet uddannelse.

STUDENTERMEDHJÆLPER

Med en studentermedhjælp får I

  • Fleksibel arbejdskraft
  • Friske perspektiver på arbejdet og den nyeste faglige viden direkte ind i jeres virksomhed
  • Mulighed for at løse drifts- eller udviklingsopgaver, der ellers ikke ville være tid og råd til
  • Mulighed for at stifte bekendtskab med nye uddannelsesretninger 
  • Mulighed for at afprøve og oplære en potentiel fastansat medarbejder
  • En studentermedhjælp kan både være ansat med fast timeantal i en længere periode (fx. 8-15 timer ugentligt) eller projektansat for en begrænset periode. 

Find en studentermedhjælper
Vil I gerne ansætte en studentermedhjælper, kan I lave et jobopslag i AU Job- og projektbank.

SPECIALE- OG PROJEKTSAMARBEJDE

Projektsamarbejde er et samarbejde mellem en eller flere studerende og din virksomhed. Sammen finder I en problemformulering, som jeres virksomhed ønsker belyst, og hvor den studerende har viden og værktøjer. Det er altså tale om brugbar viden – direkte til din virksomhed.

Samarbejdet består typisk af indsamling af informationer, hvor de studerende f.eks. foretager interviews eller gennemgår dokumenter og anden information fra din virksomhed. Efterfølgende bearbejdes dette og bruges i forhold til problemformuleringen.

Et samarbejde kan også være et tættere samspil med virksomheden, hvor de studerende indgår i aktiviteter sammen med medarbejdere i virksomheden.

Et samarbejde kan have to former:

  • Specialesamarbejde der forløber over 4 måneder
  • Projektsamarbejde, der kan være alle typer af projekter, fx bachelorprojekt eller andre større opgaver.  

Samarbejdets omfang kan variere, alt efter samarbejdets omfang og formål, fra enkelte interviews til forskellige former for fællesaktiviteter og afrapporteringsformer.

 Værd at vide

  • Samarbejdet kan være med én eller flere studerende
  • Projektet skal godkendes af en faglig vejleder, og der kan evt. udarbejdes en samarbejdskontrakt og en fortrolighedserklæring.
  • Samarbejdet kan være om mange typer af faglige problemstillinger
  • Virksomheden kan komme med et udspil og fx lægge projektet op i AU Job- og Projektbank
  • Den studerende kan henvende sig til virksomheden med en problemstilling
  • Samarbejde kan være en god måde at rekruttere studerende til enten studiejob, praktik eller fastansættelse.
  • Den/de studerende skal opfylde en række faglige krav i forhold til universitet, når de skriver projektopgaver og specialer. Fx kan det være et krav, at der inddrages teori og metodiske afsnit i det færdige speciale eller den færdige opgave. Derfor har ikke alt indhold i det færdige slutprodukt lige stor og direkte relevans for virksomheden.   

Har du brug for rådgivning i forhold til samarbejdet med studerende, så kontakt Arts Karriere. Vi vil altid gerne tale med dig om dine behov.

FAGLIGT OPLÆG OG CASELØSNING

Karrierecenteret afholder løbende en række faglige arrangementer for de studerende, om fx kompetenceafklaring, CV og ansøgning og iværksætteri.

Se vores aktuelle arrangementer

Til vores arrangementer deltager virksomheder og organisationer ofte som oplægsholdere. Et fagligt oplæg hos Arts Karriere kan have to former:

  • Oplæg om karriererelaterede emner som f.eks. rekrutteringsprocesser, jobsøgning eller andet, der klæder de studerende på og giver dem et indblik i, hvad der venter dem, når de engang forlader universitet til fordel for et job på arbejdsmarkedet.
  • Oplæg med et konkret fagligt fokus, der kan bruges som en del af den undervisning, de studerende tilbydes.

Caseløsning

Har du en konkret opgave, som du kunne tænke dig input på, er der også mulighed for, at du i samarbejde med Arts Karriere afholder et case-samarbejde. Her inviteres studerende ud fra en række fastlagte rammer til at løse en opgave, som din virksomhed stiller. Case-løsningen kan være for udvalgte grupper af studerende, indgå som en del af et undervisningsforløb eller være et åbent arrangement for alle studerende på Arts. 

­­


Har din virksomhed lyst til at dele ud af jeres viden gennem faglige oplæg, eller ønsker I et tæt samarbejde med studerende om en case-løsning? så kontakt Arts Karriere.

AU JOB- OG PROJEKTBANK

AU Job- og Projektbank er mødestedet for erhvervslivet og de studerende. 
Her kan du søge efter medarbejdere til:

  • fuldtidsjob 
  • studiejob
  • frivilligt arbejde
  • projektsamarbejde

I jobbanken kan du oprette både gratis og betalte opslag, samt lede efter din nye medarbejder i Talentpuljen, hvor flere hundrede studerende har uploaded deres CV. 

Gå til AU Job- og Projektbank

ÅRSHJUL - HVORNÅR KAN JEG REKRUTTERE STUDERENDE?

I årshjulet herunder kan du se, hvornår du med fordel kan rekruttere studerende til praktik, studiejob eller projekt- og specialesamarbejde.